En kjent problemstilling hver romjul og på nyåret er bytting av julegaver. Enten du har fått feil størrelse, noe du allerede har eller det er en ren skivebom fra gavegiver. Men hvilken rett har du egentlig til å få bytte julegaven?
I denne artikkelen kan du lese om hvilke regler som gjelder dersom du vil bytte en vare som ikke er mangelfull eller levert forsinket.
For varer kjøpt i butikk har man ingen lovbestemt rett til å bytte. Man har dermed bare krav på bytte/retur dersom dette er avtalt. I praksis avtales bytterett gjennom utstedelse av byttelapp fra forretningen.
Ofte vil forretninger utelukke bytterett gjennom opplysninger i tilknytning til kjøpet. Slike opplysninger vil gjerne fremkomme på kvitteringen, oppslag i butikklokalet eller lignende. Det er for eksempel vanlig at man ikke har rett til å bytte salgsvarer, undertøy og badetøy. Ettersom bytterett må avtales, innebærer ikke manglende opplysning om at du ikke har bytterett, at du dermed får rett til å bytte din vare.
Dersom det ligger en byttelapp i gaven du mottar kan det være lurt å sjekke fristen for bytte. Fristen for bytting er heller ikke regulert i lovgivningen, og enkelte forretninger setter fristen for bytte til kort tid etter jul.
Du bør være oppmerksom på at man heller ikke har en lovbestemt rett til å få pengene igjen for en gave man har mottatt. Det er allikevel mange butikker som har en praksis om at man, innen en viss frist, kan returnere varene og få pengene tilbake mot å fremvise kvittering.
For varer som en forbruker har kjøpt av en næringsdrivende på nett, gjelder andre regler. Dette reguleres av angrerettloven. Du kan lese mer om angrerett ved netthandel her.